[14.10-13.11]
Galeria Rektorat im. Zenona Polusa
ul. Licealna 9, Zielona Góra
Wystawa czynna do 13.11.2022
Atrystka: Karolina Breguła
w dniu otwarcia wszystkie wystawy dostępne od godz. 14
wernisaż 14.10.22, godz. 19, BWA
tłumaczenie na PJM: Marta Jaroń
tłumaczenie na PJM: Marta Jaroń
godz. 20: Barbara Gryka & dj toutestmagnifique, Recesja, performans,
X-Demon, ul. Kupiecka 63
15.10., godz. 13–17.30: Karolina Kubik, Panaceum Dzięcioła, działanie w przestrzeni + Wyspa biuro, spotkania na placu bohaterek o godz. 13, 14.30, 16.30,
Plac Bohaterów
15.10., godz. 16–19: Patrycja Wilczek-Sterna & Iryna Zhyla, Ukryta lekkość szyta na miarę, akcja performatywna, Cafe Noir Zielona Góra, al. Niepodległości 22
Zespół kuratorski:
Marta Gendera, Joanna Sokołowska – wystawa
Bartek Lis – program społeczny
Marta Gendera, Joanna Sokołowska – wystawa
Bartek Lis – program społeczny
Uczestniczki/uczestnicy – wystawa:
Jan Bačynsjkyj / Yana Bachynska, Karolina Balcer, Gosia Bartosik, Anca Benera & Arnold Estefan, Piotr Blajerski, Paweł Błęcki, Melanie Bonajo, Pamela Bożek, Karolina Breguła, Oksana Briukhovetska, Adelina Cimochowicz, Sławek Zbiok Czajkowski, Jagoda Dobecka, Wiktoria Dobrowolska, Monika Drożyńska, Olia Fedorova, Karolina Freino, Habima Fuchs, Joanna Fuczko, Michał Gątarek, Zuza Golińska, Justyna Górowska, Barbara Gryka, Magdalena Gryska, Oto Hudec, Elżbieta Jabłońska, Jarek Jeschke, Nikita Kadan, Zhanna Kadyrova, Agnieszka Kalinowska, Tamás Kaszás, Dana Kavelina, Kamila Kobierzyńska, Daniel Kotowski, Aleksandra Kubiak, Karolina Kubik, Dominika Kulczyńska, Diana Lelonek, Alicja Lewicka, Monika Pascoe Mikyšková, Lada Nakonechna, Iwona Ogrodzka & Kinga Bartniak, Rory Pilgrim, Marta Romankiv, Irmina Rusicka, Ala Savashevich, Jadwiga Sawicka, Anna Siekierska, Magdalena Starska & Agnieszka Grodzińska, Kuba Stępień, Gabriele Stötzer, Viktoriia Tofan, Patrycja Wilczek-Sterna & Iryna Zhyla, Liliana Zeic
Jan Bačynsjkyj / Yana Bachynska, Karolina Balcer, Gosia Bartosik, Anca Benera & Arnold Estefan, Piotr Blajerski, Paweł Błęcki, Melanie Bonajo, Pamela Bożek, Karolina Breguła, Oksana Briukhovetska, Adelina Cimochowicz, Sławek Zbiok Czajkowski, Jagoda Dobecka, Wiktoria Dobrowolska, Monika Drożyńska, Olia Fedorova, Karolina Freino, Habima Fuchs, Joanna Fuczko, Michał Gątarek, Zuza Golińska, Justyna Górowska, Barbara Gryka, Magdalena Gryska, Oto Hudec, Elżbieta Jabłońska, Jarek Jeschke, Nikita Kadan, Zhanna Kadyrova, Agnieszka Kalinowska, Tamás Kaszás, Dana Kavelina, Kamila Kobierzyńska, Daniel Kotowski, Aleksandra Kubiak, Karolina Kubik, Dominika Kulczyńska, Diana Lelonek, Alicja Lewicka, Monika Pascoe Mikyšková, Lada Nakonechna, Iwona Ogrodzka & Kinga Bartniak, Rory Pilgrim, Marta Romankiv, Irmina Rusicka, Ala Savashevich, Jadwiga Sawicka, Anna Siekierska, Magdalena Starska & Agnieszka Grodzińska, Kuba Stępień, Gabriele Stötzer, Viktoriia Tofan, Patrycja Wilczek-Sterna & Iryna Zhyla, Liliana Zeic
Wywiady i badania terenowe: Olga Drenda
Animatorki_rzy działań edukacyjno-społecznych:
Małgorzata Dobrucka, Marta Konarzewska, Daniel Kotowski, Antek Kurjata, Bartek Lis, Ania Mazurkiewicz, Szymon Płóciennik, Magda Skowrońska, Dariusz Wojciechowski, Katarzyna Żeglicka, słuchaczki i słuchacze Zielonogórskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku
Małgorzata Dobrucka, Marta Konarzewska, Daniel Kotowski, Antek Kurjata, Bartek Lis, Ania Mazurkiewicz, Szymon Płóciennik, Magda Skowrońska, Dariusz Wojciechowski, Katarzyna Żeglicka, słuchaczki i słuchacze Zielonogórskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku
Organizatorzy:
Uniwersytet Zielonogórski, Instytut Sztuk Wizualnych
BWA Zielona Góra
Uniwersytet Zielonogórski, Instytut Sztuk Wizualnych
BWA Zielona Góra
Partnerzy:
Muzeum Ziemi Lubuskiej, Filharmonia Zielonogórska, Planetarium Wenus, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Zielonej Górze, Centrum Biznesu, Fundacja Salony, Fundacja Tłocznia, X-Demon, Cafe Noir Zielona Góra, Brandenburgisches Landesmuseum für moderne Kunst
Muzeum Ziemi Lubuskiej, Filharmonia Zielonogórska, Planetarium Wenus, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Zielonej Górze, Centrum Biznesu, Fundacja Salony, Fundacja Tłocznia, X-Demon, Cafe Noir Zielona Góra, Brandenburgisches Landesmuseum für moderne Kunst
Dofinansowano przez:
Instytut Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego, Urząd Miasta Zielona Góra, Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej, Zoom Europa – Cultural Association for Central and Eastern Europe
Instytut Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego, Urząd Miasta Zielona Góra, Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej, Zoom Europa – Cultural Association for Central and Eastern Europe
Wystawa pod patronatem JM Rektora UZ, prof. dr hab. Wojciecha Strzyżewskiego
Jestem
przekonana, że kiedyś pojawi się nowa etyka. Trochę podobna do sposobu
myślenia dzieci. One nie rozróżniają życia na mniej i bardziej
wartościowe. Babcia umarła, kot umarł, jeżyka samochód rozjechał – w
dziecięcym światopoglądzie to jedno. Po prostu: życie uszło. Myślę, że
przyszła etyka będzie równie bezkompromisowa.
Swietłana Aleksijewicz
Biennale Zielona Góra 2022
Odnowa
Odnowa
Biennale
Zielona Góra 2022 Odnowa jest drugą edycją imprezy artystycznej
reaktywującej lokalną tradycję cyklicznych wystaw – Wystawy i Sympozjum
Złotego Grona (1963–1981) i Biennale Sztuki Nowej (1985—1996). Program
Odnowa zaprasza do pracy wyobraźni nad odtworzeniem zerwanych więzi
łączących ludzi z Ziemią. Jest jednocześnie propozycją rewizji
zabójczych dla planety i ludzkości wzorców współżycia społecznego. W
poszukiwaniu źródeł mitu ziemskiej wspólnoty, uczestniczki i uczestnicy
Biennale zapuszczają się poza obszary uzgodnionej społecznie
rzeczywistości i racjonalności. Zakładając, że obecny świat trzeba
pożegnać i wyśnić na nowo, przetwarzają w swojej sztuce archetypy,
zbiorowe sny i nieświadomość, sięgają także po marzenia, utopie i
wymazane historie mniejszości.
Program
Odnowa składa się z wystaw i prac artystycznych umiejscowionych w
instytucjach i przestrzeniach publicznych Zielonej Góry oraz sceny
społecznej realizowanej w trakcie trwania Biennale.
Rozproszoną
narrację wystaw utkałyśmy_li luźno z prac, które wydobywają różne
aspekty mitu ziemskiej społeczności. Opowieść ta zainspirowana jest
myśleniem ekologicznym. To znaczy, że tworzy ekosystem, którego
wszystkie elementy i procesy są złożone, oddziałując na siebie wzajemnie
– także te marginalizowane i pozornie niepowiązane. Każda komórka,
organizm i organizacja, dom, ulica, miasto, planeta są w tej
perspektywie połączone i ważne. Z tego punktu widzenia stan klimatu jest
powiązany ze sprawiedliwością społeczną i ekonomiczną, a jakość życia
społeczności zależy od statusu jej mniejszości i sfeminizowanych prac
opiekuńczych. Indywidualne zdrowie psychiczne rezonuje natomiast nie
tylko z żałobą klimatyczną, ale także z technokapitalizmem czy ciągle
żywym dziedzictwem patriarchatu.
Jeden
z wiodących wątków, wokół którego rozwinęliśmy_łyśmy koncepcję Odnowy,
podejmuje dialog z ulicą Bohaterów Westerplatte – główną arterią w
Zielonej Górze połączoną z reprezentacyjnym, „bohaterskim” placem,
którego historia jest związana z działaniami militarnymi i reprezentacją
władzy. W relacji do wartości zakodowanych w tych miejscach budujemy
mitologię współczesnego bohaterstwa. Negocjujemy, jakie osoby i gatunki
mogą być obecne, widoczne i upamiętnione w sferze publicznej. Przesuwamy
akcent na życie jako takie i zasoby, które wspierają przetrwanie.
Poszukujemy ich w niespektakularnych praktykach codzienności, trosce,
relacjach, uważności wobec siebie i innych. Skupiamy się na
sfeminizowanych kompetencjach rozwijanych w doświadczeniach opieki i
pracy w gospodarstwach domowych, a także w zaangażowaniu społecznym.
Odnajdujemy korzenie w Ziemi i w naszych przodkiniach. Upubliczniamy
pamięć niemieszczącą się w ciągle dominujących historiach
patriarchalno-narodowych. Ekosystem społeczny i miejski rozciągamy na
relację z Ziemią, naszym wspólnym domem, odnosząc czas i jakość
ludzkiego życia do wyobrażeń o cyklach i zjawiskach przyrodniczych:
ukorzeniania, wzrostu, żywienia, rozkwitu, rozpadu, odnowy.
Program społeczny:
Odnowa przyjmuje różne formy i postaci. Dla wszystkich ważne jest spotkanie. Wspólna rozmowa, narada, ocena sytuacji – pewna refleksja, która pociągnie za sobą dalsze działanie. Mniej lub bardziej rewolucyjne, ale zawsze stające w poprzek utartym, znanym sposobom myślenia i patrzenia. W proponowanych inicjatywach chodzi o oddanie głosu osobom, które dotychczas były pomijane, wymazywane, uciszane, choć nigdy nieme. Niech w dniach Biennale spotkają się mieszkańcy i mieszkanki, bohaterowie i bohaterki codzienności, osoby z niepełnosprawnościami, wszyscy nienormatywni odszczepieńcy, by się symbolicznie uwidocznić, ujawnić, dopisać i dopełnić obrazu.
Odnowa przyjmuje różne formy i postaci. Dla wszystkich ważne jest spotkanie. Wspólna rozmowa, narada, ocena sytuacji – pewna refleksja, która pociągnie za sobą dalsze działanie. Mniej lub bardziej rewolucyjne, ale zawsze stające w poprzek utartym, znanym sposobom myślenia i patrzenia. W proponowanych inicjatywach chodzi o oddanie głosu osobom, które dotychczas były pomijane, wymazywane, uciszane, choć nigdy nieme. Niech w dniach Biennale spotkają się mieszkańcy i mieszkanki, bohaterowie i bohaterki codzienności, osoby z niepełnosprawnościami, wszyscy nienormatywni odszczepieńcy, by się symbolicznie uwidocznić, ujawnić, dopisać i dopełnić obrazu.
Scena społeczna jest zbudowana wokół kilku ważnych kategorii:
dostępność
– podczas Biennale, zarówno w ramach głównego programu
wystawienniczego, jak i w ramach działań edukacyjno-społecznych szukamy
znaczeń idei dostępności. Będziemy się zastanawiać nad demokratycznością
i wspólnotowością miasta. Na ile w przestrzeniach miejskich, na jej
salonach i głównych „wybiegach” manifestują się mnogie/możliwe sposoby
myślenia, wrażliwości, motoryczności, sensualności? Czy Zielona Góra
jest miastem dla wszystkich, czy też tylko dla „bohaterów”? A co, kiedy
ma się 87 lat, porusza się na wózku, jest się osobą Głuchą albo
nienormatywną psycho-seksualnie?
dopisywanie
historii / uwidocznienie niewidocznego – pisanie i czytanie miasta.
Jeżeli częściej wątpimy w tę demokratyczność i uniwersalność wspólnoty,
to może po takiej diagnozie warto przygotować się do małych rewolucji,
mikro wolt i śmiałych re-aranżacji? Narracji i opowieści (pisanych
słowem, ciałem, ruchem, śpiewem) było i jest więcej, niż chce nam to
przekazać oficjalny dyskurs. Dlatego zabieramy się za warsztatowe
napisanie historii Zielonej Góry, której nie ma, nie było, albo którą
raczej po prostu wymazano lub zapomniano. W ramach warsztatów
performatywnych Antka Kurjaty i Katarzyny Żeglickiej zaznaczymy
przestrzeń miasta cielesną nienormatywnością, a grupa pracująca z Martą
Konarzewską napisze własną historię (herstorię) Zielonej Góry, gdzie
queery, transówy i osoby niebinarne poczują się, jak u siebie. Od nowa.
odzyskiwanie
miasta dla mniejszości kulturowych, osób nienormatywnych cieleśnie i
sprawnościowo, queerów, Głuchych, ekolożek i seniorek – Zielona Góra
była pisana (i jest pisana) codziennie. Spacerem matki z małymi dziećmi,
wędrówką starszego mężczyzny w poszukiwaniu tańszej pary butów, plotką i
śmiechem przekazywanymi sobie przez Swietę i Jevgenija – dwójkę
ukraińskich osób z doświadczeniem uchodźczym, albo spacerem słuchaczek
lokalnego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, które lepiej niż niejeden
historyk znają dzieje tej ulicy: pierwszych centrów handlowych, lekarzy,
kawiarń, zakładów krawieckich i fryzjerów. Przypominanie tych narracji
(historii mniejszych) w ramach senioralnych spotkań to symboliczne
odzyskiwanie tej przestrzeni przez sąsiadów i sąsiadki, zielonogórzan i
zielonogórzanki
szukanie
zielonego, naturalnego – czy w betonowym mieście gorących podmuchów
wiatru, parzących ławek i uciekającego cienia można poczuć się zielono?
Drzew, roślinności, zwierząt w miejskiej dżungli (może utopii miasta
ogrodów) pomogą nam poszukać oprowadzający nas przewodnicy i
przewodniczki.
sensualność
i wędrówka poza dogmat wizualności – na przekór sztukom wizualnym
postaramy się celebrować sztukę, nie patrząc na nią. Z zasłoniętymi
oczami – łatwiej będzie usłyszeć różne opowieści, dostrzec sensy i
problemy. Czasami starczy dobra opowieść, audiodeskrypcja, skojarzenie z
zapachem, tekstylnością, haptycznością. Czasowe niepatrzenie na sztukę
demokratyzuje ją dla osób niewidomych, słabowidzących, zmęczonych
patrzeniem, zlęknionych sztuką przez „duże S”. Odwołanie się do zmysłów
innych niż wzrok czasami pomaga zrozumieć. Warsztaty sensualne i
oprowadzania pozwolą zobaczyć niewidzącym i oswoić się ze sztuką
współczesną strwożonym.
W programie:
– subiektywne oprowadzania po wystawie dla ciekawych, w tym osób niesłyszących i niepełnosprawnościami wzroku
– tematyczne spacery śladami zielonego miasta, tropami utopii, roślin i zwierząt
– herstoryczny i historyczny spacer po ulicy Bohaterów Westerplatte, przygotowany przez osoby starsze
– spacer po Bohaterów Westerplatte „po omacku”, czyli bez patrzenia. Co widzisz? Co słyszysz?
– sensualne warsztaty na wystawie, bez patrzenia – z zasłoniętymi oczami
– queerstoryczne warsztaty dla wszystkich, którzy_re chcą napisać his_herstorię Zielonej Góry od nowa
– performatywne warsztaty ruchowe otwarte na uczestnictwo osób z niepełnosprawnościami
program warsztatów dostępny na stronie www.biennalezielonagora.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz